sekretariat@szpital.dzierzoniow.pl
Aktualności zobacz mapę strony

KILKA WSKAZÓWEK NA LETNIE UPAŁY…..

24 czerwca 2016

Podczas upałów, gdy temperatura powietrza osiąga 30°C i więcej, wzrasta ryzyko udaru cieplnego i przegrzania organizmu. W tym czasie należy zachować szczególne środki ostrożności.

Pamiętaj o trzech podstawowych zasadach:

Schładzaj się!

  • przebywaj w chłodnych pomieszczeniach;
  • nie polegaj na wiatrakach i innych prostych sprzętach chłodzących;
  • unikaj bezpośredniego kontaktu ze słońcem;
  • noś lekką, luźną odzież;
  • bierz chłodzące prysznice lub kąpiel;
  • sprawdzaj, jak czują się osoby w Twoim otoczeniu.

Nawadniaj się!

  • pij więcej wody niż zwykle;
  • nie zwlekaj do czasu, aż poczujesz pragnienie;
  • pij od 2 do 4 szklanek wody co godzinę (jeśli wykonujesz pracę na zewnątrz);
  • unikaj spożywania alkoholu i słodkich napojów;
  • przypominaj innym o tym, aby pili wodę.

UDAR SŁONECZNY
Udar słoneczny (porażenie słoneczne) powstaje przy dużym, bezpośrednim nasłonecznieniu – przede wszystkim głowy oraz karku. Miejscowe działanie promieni słonecznych na skórę głowy prowadzi do przekrwienia opon mózgowych i mózgu.

Objawy:

  • bóle i zawroty głowy;
  • zaczerwienienie i poparzenia skóry;
  • ogólny niepokój.

Co robić, jeśli wystąpią objawy:

  • przenieś się do chłodnego miejsca;
  • rób zimne lub wilgotne okłady na głowę;
  • pij wodę;
  • weź chłodną kąpiel

UDAR CIEPLNY
Udar cieplny (porażenie cieplne) to reakcja organizmu, która występuje po dłuższym działaniu wysokiej temperatury na nasze ciało – często połączonej z wysoką wilgotnością i brakiem lub bardzo małym ruchem powietrza. Temperatura ciała staje się tak wysoka, że organizm nie jest w stanie samodzielnie jej obniżyć.

Objawy:

  • wysoka temperatura ciała (powyżej 39°C);
  • gorąca, czerwona, sucha lub wilgotna skóra;
  • szybkie, dobrze wyczuwalne tętno;
  • możliwa utrata przytomności.

Co robić, jeśli wystąpią objawy:

  • zadzwoń pod numer 112 lub 999 i natychmiast wezwij pomoc;
  • przenieś się w chłodniejsze miejsce;
  • obniż temperaturę ciała zimnymi okładami lub nawet zimną kąpielą / zimnym prysznicem;
  • NIE podawaj płynów!

Jeśli wystąpią wymienione objawy, należy bezzwłocznie wezwać pomoc! Jeśli pomoc nie zostanie wezwana w odpowiednim czasie, może dojść do śpiączki, a nawet śmierci.

WYCZERPANIE CIEPLNE
Z wyczerpaniem cieplnym mamy do czynienia, gdy – z powodu długiego przebywania na słońcu – w organizmie następuje nadmierna utrata płynów i soli. Spada wówczas ciśnienie tętnicze krwi,     co powoduje uczucie silnego zmęczenia.

Objawy:

  • zwiększone pocenie się;
  • brak sił;
  • zimna, blada i wilgotna skóra;
  • szybkie ale słabo wyczuwalne tętno;
  • nudności lub wymioty;
  • zasłabnięcia.

Co robić, jeśli wystąpią objawy:

  • przenieś się do chłodniejszego miejsca;
  • połóż się i rozluźnij ubranie;
  • rób zimne okłady na całym ciele;
  • pij wodę małymi łykami;
  • jeśli wymiotujesz, natychmiast udaj się do lekarza.

Jeśli osoba z objawami wyczerpania cieplnego wystarczająco szybko zostanie przeniesiona w chłodniejsze miejsce i napije się wody, powinna poczuć się lepiej. Jeśli jednak w ciągu pół godziny złe samopoczucie nie minie, istnieje podejrzenie udaru cieplnego.

Jeśli złe samopoczucie nie minie, należy bezzwłocznie wezwać pomoc!
OSOBY POWYŻEJ 65 ROKU ŻYCIA
Osoby powyżej 65 roku życia słabej reagują na zmiany temperatury powietrza. W tym wieku należy bardziej o siebie dbać i uważnie obserwować swój organizm. Gdy na dworze temperatura osiąga 30 stopni lub więcej, pamiętaj o przestrzeganiu kilku zasad, dzięki którym łatwiej przetrwasz upały:

  • gdy to tylko możliwe, przebywaj w pomieszczeniach klimatyzowanych;
  • nie polegaj na wentylatorach czy innych prostych urządzeniach chłodzących;
  • pij więcej wody niż zazwyczaj – nie czekaj aż poczujesz pragnienie;
  • sprawdzaj, jak się czują osoby w Twoim otoczeniu – niech inni robią to samo dla Ciebie;
  • nie używaj piekarnika ani kuchenki – to sprawia, że w Twoim mieszkaniu jest jeszcze cieplej;
  • noś luźne, cienkie ubrania w jasnych kolorach;
  • bierz chłodne prysznice lub kąpiele w wannie, żeby obniżyć temperaturę ciała;
  • na bieżąco sprawdzaj/oglądaj lokalne prognozy pogody.

Jeśli masz objawy choroby związanej z przegrzaniem (lub jeśli wystąpią one u osoby, która jest w pobliżu), natychmiast zgłoś to lekarzowi!

Jeśli opiekujesz się innymi ludźmi, pamiętaj, aby sprawdzić:

  • czy piją wystarczająco dużo wody;
  • czy mają dostęp do klimatyzacji / świeżego, chłodnego powietrza;
  • czy wiedzą, jak schładzać swój organizm.

NIEMOWLĘTA ORAZ MAŁE DZIECI

Niemowlęta i małe dzieci są bardzo wrażliwe na upały. Za ich stan zdrowia są odpowiedzialni opiekunowie. Jeśli opiekujesz się niemowlęciem lub małym dzieckiem, pamiętaj, aby:

  • nigdy nie zostawiać dzieci w samochodach;
  • ubierać dzieci w luźną, cienką odzież w jasnych kolorach;
  • szukać natychmiastowej pomocy medycznej, jeśli dziecko ma objawy przegrzania (informacje dotyczące objawów przegrzania są dostępne w działach: Udar cieplny, udar słoneczny, Przegrzanie cieplne).

OSOBY Z PRZEWLEKŁYMI CHOROBAMI

Osoby cierpiące na przewlekłe choroby są mniej wrażliwe na odczuwanie zmian temperatury. Ponadto mogą one przyjmować leki, które powodują pogorszenie obronnych funkcji organizmu związanych z nadmiernym ciepłem. Jeśli należysz do tej grupy, pamiętaj, aby przestrzegać następujących zasad:pij więcej wody niż zwykle – nie czekaj, aż poczujesz pragnienie;

  • sprawdzaj, jak czują się osoby w Twoim otoczeniu – niech oni robią to samo dla Ciebie;
  • na bieżąco sprawdzaj/oglądaj lokalne prognozy pogody;
  • nie używaj piekarnika ani kuchenki – to sprawia, że w Twoim mieszkaniu jest jeszcze cieplej;
  • noś luźne, cienkie ubrania w jasnych kolorach;
  • bierz chłodne prysznice lub kąpiele w wannie, żeby obniżyć temperaturę ciała.

Jeśli masz objawy choroby związanej z przegrzaniem (lub jeśli wystąpią one u osoby, która jest w pobliżu), natychmiast zgłoś to lekarzowi!

Jeśli opiekujesz się innymi ludźmi, pamiętaj, aby sprawdzić:

  • czy piją wystarczająco dużo wody;
  • czy mają dostęp do klimatyzacji / świeżego, chłodnego powietrza;
  • czy wiedzą, jak schładzać swój organizm.

OSOBY PRACUJĄCE NA ZEWNĄTRZ

Osoby, które pracują na zewnątrz, są bardziej narażone na odwodnienie i choroby związane z nadmiernym ociepleniem organizmu. Jeśli należysz do tej grupy, podczas pracy w trakcie upałów:

  • pij od dwóch do czterech szklanek wody co godzinę w pracy – nie czekaj do momentu, aż poczujesz pragnienie;
  • unikaj spożywania alkoholu i słodzonych napojów;
  • stosuj kremy do opalania (zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu);
  • zapytaj pracodawcę, czy Twoje godziny pracy mogę zostać przesunięte na wcześniejszą lub późniejszą porę – tak, aby uniknąć południowego skwaru;
  • noś zwiewne ubrania w jasnych kolorach;
  • chroń głowę przed słońcem (czapki, kapelusze i inne nakrycia głowy);
  • podczas przerw oraz po pracy przebywaj w klimatyzowanych lub chłodnych pomieszczeniach;

Jeśli masz objawy choroby związanej z przegrzaniem (lub jeśli wystąpią one u osoby, która jest w pobliżu), natychmiast zgłoś to lekarzowi!

Jeśli czujesz się słabo, przerwij pracę i szybko udaj się do chłodnego miejsca!

OSOBY UPRAWIAJĄCE SPORT

  • nie uprawiaj sportu na zewnątrz, zwłaszcza ok. południa, ponieważ w tym czasie słońce świeci najmocniej;
  • stosuj kremy do opalania (zgodnie z instrukcją podaną na opakowaniu);
  • zaplanuj ćwiczenia we wczesnych godzinach przedpołudniowych lub wieczornych, kiedy temperatura powietrza jest niższa;
  • kontroluj tempo ćwiczeń – rozpoczynaj je powoli i dopiero później stopniowo przyspieszaj;
  • pij więcej wody niż zwykle – nie czekaj, aż poczujesz pragnienie;
  • pamiętaj – skurcze mięśni mogą być pierwszym objawem przegrzania, a nie tylko efektem wysiłku fizycznego;
  • noś luźne, cienkie ubrania w jasnych kolorach;
  • monitoruj kondycję swojego partnera od ćwiczeń i poproś, aby zrobił to samo dla Ciebie;

Jeśli masz objawy choroby związanej z przegrzaniem (lub jeśli wystąpią one u osoby, która jest w pobliżu), natychmiast zgłoś to lekarzowi!

Jeśli czujesz się słabo, przerwij ćwiczenia i szybko udaj się do chłodnego miejsca!

Źródło: http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/komunikaty2